Po przeniesieniu grodu siewierskiego w obecne miejsce i nadaniu praw miejskich w 1276 r. między Rynkiem a drewnianym zamkiem postawiono mały drewniany kościół, który miał charakter filialny. Nieznana jest wielkość tej świątyni oraz pierwotne imię patrona. Jan Długosz (poł. XV wieku) pisał, iż w Siewierzu stał kościół drewniany z murowanym prezbiterium. Murowaną nawę zbudowano prawdopodobnie w początkach XVI wieku. Wygląd i wyposażenie kościoła w czasach księstwa siewierskiego znamy z protokołów wizytacyjnych parafii. Z protokołu wizytacyjnego z 1598 r. wiemy, iż kościół p.w. św. Mateusza był już w całości murowany. Wewnątrz kościoła znajdowały się cztery ołtarze. W 1611 r. w kościele znajdowały się także ambona i organy a na cmentarzu stała drewniana dzwonnica.
Za czasów biskupa krakowskiego Piotra Gembickiego przed potopem szwedzkim kościół został starannie przebudowany. Protokół wizytacyjny z 1664 r. wymienia cztery ołtarze w tym główny pozłacany z obrazem Najświętszej Maryi Panny. Był też ołtarz z obrazem św. Anny. W kaplicy od strony północnej znajdował się obraz Matki Boskiej Mysłowickiej przywieziony do Siewierza w 1628 r. w czasie Wojny Trzydziestoletniej. Kościół był dalej p.w. św. Mateusza. Protokół wizytacyjny z 1721 r. wymienia w tym kościele aż siedem ołtarzy, w tym św. Antoniego Padewskiego i Św. Józefa.
Obraz Matki Bożej Mysłowickiej wrócił do Mysłowic w 1724 r. W drewnianej dzwonnicy na cmentarzu zawieszone były dwa dzwony, trzeci mniejszy był na dachu kościoła. Cmentarz kościelny był ogrodzony i miał trzy bramy. W połowie XVIII wieku za czasów biskupa Andrzeja Załuskiego wybudowano nowe bramy w murze otaczającym kościół. Największa brama zwana biskupią pełniła funkcję dzwonnicy.
W latach 1782-1784 staraniem biskupa krakowskiego Kajetana Sołtyka kościół rozbudowano. Dobudowano wieżę z kruchtą, nawę przedłużono o dziewięć łokci, dobudowano kaplicę Pana Jezusa Ukrzyżowanego oraz skarbiec. Z protokołu wizytacyjnego z 1784 r. wynika, iż nie wykonano całości robót wykończeniowych wewnątrz kościoła. W kościele było siedem ołtarzy a mianowicie: główny św. Macieja oraz boczne: św. Anny, św. Józefa, św. Antoniego, św. Jana Nepomucena, Najświętszej Maryi Panny i Jezusa Ukrzyżowanego.
Na cmentarzu wokół kościoła grzebano zmarłych od XV wieku do końca XVIII wieku. Znajdowała się tutaj także kostnica oraz krypta od strony północnej. Pod kościołem znajdują się krypty, gdzie chowano szlachtę i duchowieństwo. Ok. 1800 r. Michał Sołtyk referendarz koronny i dziekan krakowski, bratanek biskupa Kajetana Sołtyka ufundował tablicę herbową stryja, która wisi nad głównym wejściem do kościoła. Po zburzeniu ratusza siewierskiego w 1867 r przeniesiono zegar i zainstalowano na wieży kościelnej. W czasie I i II wojny światowej kościół utracił dzwony. W czasie II wojny światowej wieża i dach kościoła zostały uszkodzone.
W latach 50-tych XX wieku siewierscy kowale wykonali żelazne bramy i furty według projektu inż. Zygmunta Gawlika z Krakowa. Na początku lat 60-tych XX wieku przemalowano wnętrza kościoła, zaś pod koniec XX wieku przeprowadzono poważne roboty budowlano-montażowe. Wykonano nowe wieże o konstrukcji stalowej oraz przeprowadzono remont dachu. Całość pokryto blachą miedzianą. Po zakończeniu tych robót przeprowadzono renowację polichromii figuralnej sufitu oraz przemalowano ściany. Na początku XXI wieku wykonano prace konserwatorskie ołtarzy św. Jana Nepomucena i św. Rodziny oraz ambony i nastawy chrzcielnicy.
Wyposażenie wnętrza kościoła
Kościół składa się z prezbiterium, nawy, dwóch kaplic, zakrystii, składziku, wieży z kruchtą oraz kruchty zwanej babińcem. Główną ozdobą kościoła są ołtarze, ambona i przyścienna nastawa chrzcielnicy w stylu rokokowo-klasycystycznym z XVIII wieku. Ołtarz główny z wolno stojącą mensą posiada obraz św. Macieja Ap. oraz rzeźby świętych: Augustyna, Piotra, Pawła i Ambrożego oraz aniołów. Przed ołtarzem stała balustrada, którą zlikwidowano w latach 70-tych XX wieku. W prezbiterium znajduje się ołtarz św. Franciszka z obrazem Matki Bożej z Dzieciątkiem oraz po drugiej stronie ołtarz św. Józefa. W nawie znajdują się ołtarze przytęczowe św. Rodziny i św. Jana Nepomucena. Oba ołtarze po wykonaniu prac konserwatorskich uzyskały dawną barwę. Po usunięciu dwóch warstw farby w kolorze brązu odsłonięto polichromię wykonaną w technice olejnej w postaci marmuryzacji w kolorze jasnego błękitu i zieleni. W kaplicy północnej znajduje się obraz Matki Boskiej Szkaplerznej a w kaplicy południowej grupa Chrystusa Ukrzyżowanego z Matką Bożą Bolesną. W kaplicy Matki Bożej Szkaplerznej znajduje się rzeźba z drewna przedstawiającą papieża Jana Pawła II.
Ozdobna ambona posiada alegoryczne rzeźby cnót, aniołów i płaskorzeźbioną scenę z Przypowieści o Siewcy. Wejście na ambonę prowadzi przez skarbiec (składzik). Przyścienna nastawa chrzcielnicy odpowiada w formie ambonie i posiada rzeźby Adama i Ewy, chrztu w Jordanie, Boga Ojca i aniołów oraz płaskorzeźbę z symbolicznym przedstawieniem grzechu pierworodnego. Pod nastawą znajduje się kropielnica renesansowa z kamienia datowana na 1613 r.
Pod chórem znajduje się obraz Misericordia Domini z I poł. XVII wieku na złotym tle wzorowany na gotyckim obrazie z Domosławic.
W kaplicy Pana Jezusa Ukrzyżowanego znajduje się chrzcielnica barokowa, marmurowa, puklowana z XVII wieku.
Na ścianach wewnętrznych kościoła znajdują się następujące epitafia:
- Konstancji Gaszyńskiej zmarłej w 1686 r. córki Franciszka starosty grodzkiego siewierskiego
- Ks. Szymona Stankiewicza proboszcza sączowskiego zmarłego w 1689 r.
- Marcina Zalassowskiego sędziego Trybunału Departamentu Krakowskiego i jego żony Justyny z 1829 r.
- hrabiego Józefa Mieroszewskiego zmarłego w 1833 r. fundacji ks. Józefa Nieciąga proboszcza siewierskiego.
Wewnątrz kościoła znajdują się trzy konfesjonały późnobarokowe z II poł. XVIII wieku oraz fotel późnoklasycystyczny z XVIII wieku pochodzący z siewierskiego zamku. Wewnątrz kościoła znajduje się chór muzyczny, murowany wsparty na dwóch filarach. Parapet chóru drewniany o dekoracji rokokowej.
Plac przykościelny
Wokół kościoła znajdował się cmentarz parafialny ogrodzony murem z kamienia. W murze tym znajdują się trzy bramy i jedna furta.
Ozdobą kompleksu kościelnego jest brama zwana biskupią zbudowana przez Andrzeja Załuskiego herbu Junosza, biskupa krakowskiego i księcia siewierskiego w 1755 r. jako dzwonnica. Jest to budowla trójosiowa o podziałach pilastrami, z wysokimi arkadami zamkniętymi półkoliście mieszczącymi wejścia. Zwieńczenie bramy jest zakończone postumentami z rzeźbą ukrzyżowania, świętych Macieja i Andrzeja, Wojciecha i Stanisława na częściach bocznych oraz dekoracją rokokową. U góry zegar słoneczny z herbem Junosza. Po dobudowaniu wieży kościelnej w latach 1782-1784 dzwony przeniesiono z dzwonnicy. Według legendy przez bramę wchodzili biskupi odwiedzający Siewierz.
Druga mniejsza brama znajdująca się od strony południowo-wschodniej jest w kształcie prostokąta z pilastrami i trójkątnym przyczółkiem, w którym są dwie żelazne tablice. Na jednej tablicy jest herb Junosza, monogram Andrzeja Załuskiego, data 1755 r. i litery A Z B K X S. Na drugiej tablicy jest postać Matki Boskiej Niepokalanie Poczętej. Brama zachodnia jest trójosiowa z filarami połączonymi spływami a w nich przejścia zamknięte łukiem półkolistym. Część środkowa bramy jest otwarta.
Na cmentarzu znajdują się dwie figury barokowe z XVIII wieku na postumentach z gzymsami a mianowicie: św. Jana Nepomucena z 1757 r. i św. Floriana. Figury te zostały przeniesione z Rynku w 1940 r. W murach zewnętrznych wieży znajdują się sklepione nisze z rzeźbami Św. Piotra i Pawła.
Opracował: mgr inż. Edward Sołtysik